I begynnelsen

Sedan länge har jag slutat räkna alla de gånger det förnumstiga lilla rådet har dykt upp. Det har sprungit ur allehanda munnar: Från vänner och bekanta, via kollegor i vadän bransch jag må ha verkat i samt hela vägen upp till förläggare och nätmoguler: ”Du borde starta en blogg. Du vet, en sån där nätdagbok!”
Varje gång har jag dragit en smula på munnen, skakat sakta på den obefintliga kalufsen och därefter ställt motfrågan: ”Vad skulle jag med en sådan till?”
Trots att jag vuxit upp under hemdatorrevolutionen samt fortfarande har de första stapplande stegen ut på nätet i färskt minne, så kan jag aldrig säga att det digitala extralivet har utövat samma lockelse på mig som på de flesta av mina generationskamrater, eller för all del, merparten av min nuvarande omvärld.
Snarare har jag skeptiskt iakttagit hur de alla har låtit nätaktiviteten ta större och större plats på bekostnad av så mycket annat i livet. Det har varit avskräckande.

Givetvis har nätmarknadsförarna och alla de andra rätt när de sedermera påpekar vikten av en stark nätnärvaro. Jag är villig att inte bara ge dem rätt, utan har också kommit att göra dem till viljes. Fast inte riktigt av den anledning och i det format de kanske väntat sig.

Det finns ett gränsland där någonstans – en övergångszon i vilken funderingarna inte längre äger en naturlig hemvist i tystnaden, utan där de faktiskt kan vara värda att läsas utav andra. Flavums Kabinett är placerat just i detta gränsland. De tankar jag ämnar dela med er på denna sida är just sådana – de som månne inte är stora uppslag eller bokmaterial, men dock sådant jag tror att somliga kan ha nytta (och nöje) av att läsa

Dock tänker jag (som den motvallskärring jag är) göra precis tvärtom på ett par punkter…
Vilken nätmogul som helst skulle ha rådit mig till att publicera någonstans mellan 3-7 inlägg om dagen, se till att tagga hitan och ditan, skriva kort och koncist etc etc. På Flavums Kabinett gäller inga sådana föreskrifter. Eller rättare sagt, när det kommer till mig överhuvudtaget så gäller inga sådana föreskrifter.
De inlägg du finner här är knappast lättillgängliga eller skrivna för att intagas av stressade bläddrare. Bilder dyker endast upp i det fall att jag anser dem ha betydelse för texten i övrigt. Och några stadiga 3-7 inlägg om dagen…lär det garanterat inte bli tal om.
Men det som väl publiceras, är sådant jag anser kan ha visst mervärde.

Så kan man säga att det förnumstiga rådet kanske inte var så dumt ändå. Läs framöver,  så får du göra dig en egen uppfattning.

Väl mött, vänner!
/Leo

Kommentera

