Krukmakeri

Då Carl-Johan Bergström startade Gränsfors Blomkruksfabrik 1908 hade han säkert inte ens i tanken att en roman skulle komma att skrivas innanför dess väggar. Nu har tiden emellertid den säregna förmågan att vränga alla föreställningar ut och in, varpå det där med romanen trots allt blev verklighet. Ljudet av mol tystnad är till stor del författad just i Carl-Johans gamla krukfabrik; den första (och hittills enda) av sin sort att så bliva.

Det började med en välvillig gest från Nicklas Bergström – grundarättling, fabrikör och tillika min gode vän. Vid tillfället saknade jag starkström i mitt hem, varpå han upplät fabrikens ålderstigna bekvämligheter åt Eder Tillgivne nattetid. Sålunda tog jag arbetet med mig och inledde vanan att hemsöka allt från kontor till glasyrhörna med mitt skrivande. Någon mer starkström hemmavid blev det aldrig tal om. Uppgiften sköts numera av solen. Emellertid bestod vanan – att varje natt ta min tillflykt till krukmakeriet. Jag menar, varför ändra på något som fungerar?

Jag tror starkt på att rätt plats kan ge rätt udd åt det man skapar. Ibland har jag suttit och skrivit ute i skogen, vid andra tillfällen i en utsläpad fåtölj på gårdstunet. Det ger nya intryck, får en att närma sig det man skapar från vinklar man tidigare bara anat. Och just här har krukfabriken varit ack så behjälplig. Många är nämligen de passager som aldrig skulle ha tillkommit om det inte vore för denna gamla 1800-talsrest med sitt steampunkiga, oförutsägbara inre.
Ibland tyckte jag mig dessutom ha sällskap, vilket knappast torde vara helt omöjligt. Tre generationers krukmakare har säkerligen fullt upp med att se efter vad den fjärde sysslar med (samt klura ut vem den nattlige sagoskrivaren kan tänkas vara).

Skulle det falla sig så att du vid tillfälle råkar besöka Gränsfors Blomkruksfabrik, håll isåfall ögonen på spänn! Chansen är stor att du finner en och annan detalj du känner igen från Ljudet av mol tystnad. Så blir det nämligen när man sätter en skapare på en mörk fabrik under natten i nästan två års tid.

/Leo

One thought on “Krukmakeri

  1. Funderar också, ständigt egentligen, hur vi nästan per automatik rättar oss utifrån rutiner och regler utifrån någons sorts osynlig samhällspekpinne om hur vi ska uppföra oss och för många är det fortfarande så illa dom följer pekpinnen även när ingen ser.

    Själv har jag hitta några fantastiskt bra fungerande signaler som säger när miljöombyte behövs. Exempelvis som när tankarna låser sig och det på skärmen inte längre är begriplig, eller när jag blir uttråkad och inte längre ta till mig något intressant ämne.

    Uttråkad kallades förövrigt ”ofokuserad” förut och hade negativ och nedvärderande klang….

Kommentera

