Ordfejd

För ett år sedan satt jag här – i en utsläpad fåtölj mitt på tunet under stingande solglimtar. Framför mig låg en text med huggtänder – en som vägrade låta sig fångas och bindas. I stiltjen kunde jag höra den väsa. ”Du duger inte längre. Lurad var du vid stor bokstav och lurad är du hela vägen till punkt. Tillintetgör din strävan innan jag gör det åt dig.”

Ett tag kände jag mig villig att ge rösten rätt. Ju mer jag slet, desto hårdare slet bokstäverna tillbaka. Till slut lyste hela alfabetet mot mig likt onda ögon i den natt som, utan att jag märkt det, gjort sitt intåg runtom knutarna.
Det kom att ta ett antal timmar. Ja, klockan hann bli 02:30 innan jag till slut greppade motståndets sanna natur. Det satt nämligen inte i nån textmassa på en dataskärm, utan inom mig – bland tankar, runtom hopp och klädd i förtvivlans alla trasor. Dragkampen handlade aldrig om mig mot bokstäverna… utan om mig mot mig.

04:00 låg det färdigt. Kapitlet kom att heta Inom ramverket, boken Ljudet av mol tystnad.

/Leo

Kommentera

