Vad nytt på F-fronten?

Vad ämnar här bjudas på under 2015? Massor, vill jag påstå. Men närmare detaljer vågar jag inte servera er riktigt än. Året är ju ännu i sin relativa linda och mycket kan hända på vägen. En sak vet jag dock: Det blir en hel del Xhaimeran. Intresset för detta, mitt konstruerade och fullt användbara språk, visar nämligen inga tecken på att falna.

Till att börja med ska jag klargöra att den artikelserie som påbörjades i höstas (om xhaimerisk grammatik) ingalunda lagts ner. Den har bara fått stå på vänt ett slag då jag behövt koncentrera mig på ett par angelägna åtaganden under senhösten/vintern. Vi talar här om Midvinterglöd samt lite mastering + annat matnyttigt. Inom kort fortsätter den, då med en artikel om verb. Håll ut! :)

För övrigt har det inkommit ett par intressanta önskemål. Under Midvinterglöd fick jag frågan om huruvida det finns möjlighet att lära sig Xhaimeran. Jag måste faktiskt svara ja där. Det råkar nämligen förhålla sig så att jag av en händelse författade ett tiotal läromedelskapitel för ungefär lika många år sedan. Vi snackar klassiskt skolboksupplägg. Textstycken, grammatikavsnitt, övningar, you name it…
Nu vill jag förvisso vara tydlig med att dessa i sin nuvarande form ingalunda är redo att ges ut. De är helt enkelt för ofullständiga. Men med viss revidering skulle det gå att publicera en enkel online-introduktion åt den/dem som önskar lära sig tala Xhaimeran från grunden. Återkommer!

Önskemål nummer två har rört sig om föreläsningar. På den frågan hänvisar jag till xhaimeran@speedmail.se Jag föreläser gärna om mitt språk (och/eller om conlanging i övrigt). Skriv några rader om vad du/ni har för önskemål samt medel så ska jag å min sida koka ihop något oförglömligt.

Från ett till ett annat: Musik! Nu vill jag förvisso inte gå så långt som att säga att jag går i skivinspelartankar, men läget har i varje fall ljusnat en aning. Om jag för några år sedan (efter att ha tvingats stoppa fullängdaren Persistence of vision i malpåse) kände mig hyfsat säker på att det var dags att lägga ner musikinspelandet så har åtminstone lusten att uppsöka studion gjort sitt återtåg. Alltid något.
Dessutom ligger en annan idé och gror. Under åren har jag, mest för nöjes skull, skrivit en hel del xhaimerisk musik. Pärmvis, till och med. Få har hört dessa stycken (undantag ett par som lyckats ”smita ut” och framföras av andra artister) och merparten är helt enkelt för bra för att ligga och mögla i nån byrålåda. Således lär jag göra nånting med detta material. Exakt vad, vet jag inte. Men något lär det bli.

På återseende inom kort.

/Leo

Kommentera

