Min gästkrönika i Skolvåren

När Helena Roth, en av de ansvariga bakom skolutvecklingsinitiativet Skolvåren, hörde av sig och bad mig skriva en gästkrönika om min skoltid så födde det blandade känslor. Det var längesedan jag satte min fot i en skola och minnena av tiden i klassrummet är än idag allt annat än ljusa.
Även om jag ganska omgående tackade ja så dröjde sig tvekan kvar. Vad skulle jag ha att tillföra den nutida skoldebatten? Politiken på området är jag ju dåligt insatt i. Dessutom ser ju skolan så annorlunda ut idag jämfört med när det begav sig. Sen finns det ytterligare en anledning…

Min skolgång var, som sagt, inget vidare. Men hur fördärvande dessa år än var så har jag aldrig känt behovet att att ”göra upp” med dem i offentligheten. Kanske bottnar det i min avsmak mot att beklaga mig. Motgångar gör man ju bäst i att antingen ta sig an ögonblickligen eller lägga till handlingarna. Jag tänkte dessutom att det säkert fanns (och finns) många som har haft det oändligt mycket värre. Som mobbats av sina klasskamrater, blivit slagna, utfrysta… Vad för anledning har då jag att dra upp gammalt agg?
”Är du inte hyfsat patetisk nu?”, frågade jag mig själv. Många gånger.

Vad som fick mig att ändå färdigställa krönikan var tanken på att den kanske gör nytta i något sammanhang. Trots allt sätter den ju fingret på en handfull strukturer, vilka nog i all välmåga lever kvar inom skolväsendet. Kanske inte i fagra policdokument, kanske inte på föreläsarpodiet, men i verkligheten. Och det var ju just i verkligheten som min verklighet utspelade sig. Så kanske är det dags nu. Kanske kan någon annans verklighet göras bättre än min.

Så håll tillgodo! Lite sarkasm, nån matsked ilska, ett kryddmåt humor + en hel plåt tänkvärdheter om och kring det där som kallas skolan. https://skolvaren.wordpress.com/2015/02/03/barnen-betalar-nar-vuxenvarlden-inte-kan-eller-vill-forsta/

/Leo

Kommentera

