Ett inhopp hos Alvgrim

Häromdagen blev jag kontaktad av Aseem Svedberg – skapare, ägare och drivkraft bakom Alvgrim Äventyr & Rollspel. Ett kärt återseende, må jag säga. Det har nämligen hunnit gå några år sen vi sist hördes av.
Han berättade att Alvgrim nu går in på sin fjärde säsong samt att denna sommars äventyr kommer att utspela sig på Wenngarns Slott utanför Sigtuna. Jätteroligt, tycker jag. Alvgrim äger nämligen en speciell plats i mitt hjärta – både vad gäller min egen medverkan samt det som Alvgrim faktiskt står för.

Jag var en av de första externt inbringade resurserna i det ursprungliga utvecklingsteamet bakom Alvgrim. Aseem behövde ett ”hemligt språk” åt sina varelser och hade hört talas om min språkskapelse Xhaimeran. Nåväl, det hela slutade inte sämre än att jag genom min medverkan kom att bli landets i nuläget enda avlönade conlanger (rätta mig om jag har fel).

Vidare kom en hyfsad mängd Xhaimeran att publiceras i Alvgrimboken Trollsländans folk, skriven av Arunima Rosenblad. Som triviafakta i sammanhanget kan tilläggas att fram till utgivningen av min egen roman Ljudet av mol tystnad så var Trollsländans folk den bok som dittills publicerat som mest av mitt konstruerade språk.

I vilket fall som helst, nu står Aseem i begrepp att utvidga Alvgrimvärlden och i det ärendet kallade han således än en gång in sin ”hired gun” på språkområdet. Resultatet: Namnet på en ny karaktär. Kul att göra ett inhopp igen, om än tillfälligt.

Det finns flera anledningar till varför jag gillar Alvgrim. För det första handlar det om insikten att deras rollspelsäventyr innerligt skulle ha fallit mig i smaken ifall de blott erbjudits mig då jag själv befann mig i rätt ålder. Sen finns det en sak till…

Alvgrimscenarierna gynnar samarbete, individuell uppfinningsrikedom & gruppens problemlösningsförmåga, och det i en tid då den kontemporära skräpkulturen så kraftfullt sjunger intrigens, girighetens & bildningsföraktets lov.

Nyckeln till att lösa äventyrets gåtor på Wenngarns Slott ligger inte i att bilda pakter, roffa åt sig eller att på annat vis bete sig småaktigt. Snarare i att slå samtliga kloka huvuden ihop och nyttja de olika talanger som förekommer inom gruppen; låta summan av individernas färdigheter bilda en stark – och medkännande – helhet. Det här är sånt som barn behöver lära sig. Och vad kan passa bättre än lärdom via lek och äventyr?

Hur som helst, det känns fint att ha varit delaktig i en verksamhet som uppmuntrar till fantasi och skaparglädje hos det uppväxande släktet. Och till Aseem & hans medarbetare önskar jag all lycka inför sommaren.

/Leo

Om Alvgrim: http://alvgrim.se/
Om Xhaimeran: https://xhaimera.wordpress.com/2014/06/24/xhaimeran-introduktion/

Kommentera

