Det här är mitt kontor…

Mitt kontor

Mitt kontor

…eller, rättare sagt, ett av dem. Mitt skapande sker därhelst jag finner rätta stämningen och kan således äga rum på allsköns udda platser.

När jag skrev Ljudet av mol tystnad satt jag exempelvis nätterna igenom i mörkret bland antika pressmaskiner och drejskivor på Gränsfors Blomskruksfabrik. Det satte sina spår i berättelsen. Unika sådana – https://xhaimera.wordpress.com/2014/05/04/krukmakeri/

Jag har även genom åren funnit skaparlust i förfallna ödehus, på övergivna sandstränder, i skogen, vid gravrösen samt inom nedlagda krigsbunkrars gråstänkta väggar. Lägg därtill att jag mer än en gång hasat med mig över femtio kilo inspelningsutrustning, och det till utrymmen där man kan tycka att ingen sansad människa frivilligt varken borde vilja spela eller sjunga.

För mig är platsen en viktig del i skapandeprocessen. Därför är mitt kontor av det mobila slaget. Det sinnestillståndet och arbetet kräver… ska sinnestillståndet och arbetet också få.

Vi fungerar alla olika. Dock tror jag att många inom kulturskapandets område skulle tjäna på att lägga bekvämligheten åt sidan en stund till förmån för platser som utmanar och inspirerar.
Testa! Packa med dig det du behöver. Lämna den bekväma skrivarlyan, ateljen eller studion där allt finns att tillgå inom behändigt räckhåll. Sök en plats där du känner DET – den där svårgripbara känslan som på ett eller annat vis talar till dig. Det kan röra sig om harmoni, lugn och avkoppling. Men med det sagt, backa inte för obehag eller rädsla. Dessa är också känslor som på ett eller annat vis kan avnvändas till skapandets fördel.

Nåväl! Hitta en udda plats och gör ett försök. Funkar det så funkar det. Och kanske på sätt som du aldrig kunnat föreställa dig…

/Leo

Kommentera

