Den vita Panodilen

Vill man få insyn i de snurrigare aspekterna av samhällsbygget bör man tjänstgöra på ett statligt verk. Inte för länge, valfri deitet bevare, men tillräckligt för att bli kvitt eventuella villfarelser om att allt fungerar och drar åt samma håll.
Ta mig på orden, ty jag gjorde just det i början på 2000-talet. Inte bara ett, utan två statliga verk hann jag avverka, trots att mina bristande akademiska meriter borde ha vänt mig vid dörren.
Hursomhaver, maken till schizofrena uppdrag har jag varken förr eller senare ägnat mig åt. Och som ofta när jag stöter på egenheter vilka inte riktigt tycks gå ihop, väljer jag att iaktta.
Små kuriösa textskapelser i ljusbruna pärmar vittnar idag om dessa mina samhällsobservationer. Som en röd tråd löper den förvirran och allmänängslan jag tyckte mig se, samt vad dessa kunde tänkas leda till om finge de övergripande fäste. Finge eller får

Ur gömmorna har jag dagen till ära plockat fram en av dessa. En underfundig liten visa vid namn Den vita Panodilen, närmare bestämt. Jag skrev den för tretton år sedan; därtill olovligen under betald arbetstid, varför det nu inte är mer än rätt att den hamnar till allmän beskådan. Jag menar, så att skattebetalarna får valuta för sina pengar.. :)

Kort om texten: ”Panodilen” i fråga är på sina håll golvtjänstemannajargong för en klumpigare sorts batong – svart kring skaftet och paracetamolvit längsmed hela slå-i-skallen-partiet. Versradernas Panodil kan också syfta på en drift att bedöva sig, trygghetsknarka bort paniken genom att sticka huvudet i den bildliga pappershögen.
Fäkta, fly eller sambandet dem emellan, jag överlåter de finstilta tolkningarna åt dig som läser. Kränksänken undanbedes!

Sist och minst: Melodin är en skillingtryckliknande sak. Tänk lite i stil med I Gällivare trakter. Håll tillgodo!

När ingenting fungerar
När hjälp ej finns att få
För bösset till att fatta
Var skåpet det ska stå
Då mönstras ifrån hållarn
Man drager och tar fram
Den vita Panodilen skänker hjälp åt tjänsteman

Den vita Panodilen, den ger verk som ej går bort
Den vita Panodilen, den kväser stort och smått
Vart än den ordineras, vem än den bankar mör
Till dropp av Panodil så sjunger fångarna i kör

När vapnena de talar
Då tiger lagen tyst
Så bäst på allmän gata
Att yppa ej ett knyst
Vid uppfattning non grata
Må falsk eller så sann
Den vita Panodilen skänker hjälp åt tjänsteman

Den vita Panodilen, den snörper varje hals
Den vita Panodilen, snart hörs ej något alls
Och den som söker ljuda när tyst han borde bli
Får smaka Panodilen under idel tjut och skri

Lag och rätt och riktigt
Ter sig omständigt och svårt
När man kan ordinera
En dos av något hårt
När inget öga skådar
Och inga kameror finns
Den vita Panodilen slår så hårt att ingen minns

Den vita Panodilen, gör ben och märg porös
Den vita Panodilen, och domarn arbetslös
Till den som efterfråga sin ynka rättighet
Recept på Panodil och han blir vips ett vårdpaket

Mellan fyra väggars dunkel
Långt bort från vitt och brett
Man kan i populasen
Så sakta banka vett
Med fras i paragrafen
Och ISO-märkt harang
Den vita Panodilen ges som lagvredslavemang

Den vita Panodilen, blir kostymernas kutym
Den vita Panodilen, i dokumentvolym
Nu den som är besvärlig, en sten i någons sko
Begravs i Panodilfiltrerad administration

I riksdagshusets kamrar
Där smörjer man sitt krås
Med gaffel, kniv och hammar
Sen labbarna de tvås
Där benzo sluter pakt med
Närmsta barbarbiturat
Och opium för folket röker holk med fullt mandat

Den vita Panodilen, snart i ett styre nära dig
Den vita Panodilen, som blister eller spray
Du äntrar plenissalen och inser plötsligt då
Att landet styrs utav ett rör med Sadocitodon

Ja, den vita Panodilen, den löser sig så lätt
Den vita Panodilen, i allmänt tankesätt
En sakta må bedövas, en annan söves hårt
Bak varje handling vilar en behandling av symptom

Och månne vore hållbart att hålla sig ifrån

/Leo

Kommentera

