Sånt här kan få en att ruttna ordentligt

Verinori Xhaimeran

Det här är ett praktexempel på varför man som skapande upphovsman bör vara återhållsam med vad för material man lämnar ifrån sig. Här har vi alltså ett stycke ofärdigt konceptunderlag, innehållande grammatik och anvisningar relaterade till mitt konstruerade språk Xhaimeran, vilket nu någon har fått för sig att, utan mitt medgivande eller att jag ens blivit tillfrågad, försöka göra sig en hacka på.

Verinori Xhaimeran (ordagr: ‘Xhaimerisk grammatik’) sammanställde jag 2011 i avsikt att underlätta för skådespelarna hos Alvgrim Äventyr & Rollspel, vilka förutsattes behärska rudimentära aspekter av språket. Jag inkluderade den i ett infall av hjälpsamhet, och utöver basmaterialet.

Förvisso innehar jag ett par copyrights på området, men det är oväsentligt. Själva språket Xhaimeran ska vara fritt. Och för den som vill lära sig behärska det i tal eller skrift finns gratisresurser på nätet att tillgå, bland annat här på Flavums Kabinett. Det är således på intet sätt spridningsaspekten jag stör mig på.

Däremot…

Att skapa ett helt språk från scratch är allt annat än en bagatell, det kan jag försäkra er. Det var ett jättejobb, och jag tror de flesta inte ens kan föreställa sig hur mycket omsorg jag lade ner på att finslipa språket – dess flöde och funktioner. Att någon nu tycker sig ha rätten att casha in, om än sketna småslantar, på det arbete jag lagt ner gör mig sålunda ledsen. Så jävla respektlöst! Men ehuru så jävla typiskt branschen. Det är dessvärre situationer som dessa man får räkna med att hamna i om man är lite för givmild med sitt material.

Så ett varningens ord till alla er (framförallt unga) aspirerande författare/upphovsmän: Var försiktiga med vad för material, och till vilka, ni lämnar ut. Det finns folk därute med absolut noll procent anständighet i kroppen, som inte tvekar att plagiera rakt av, eller som nu, kamma in lovorna på någon annans hjälpsamhet.

Nu var detta ingen big deal egentligen, utan gjorde mig mest rutten på själva tilltaget. Men om låt säga ett viktigt manus eller dylikt skulle ”få fötter”, så vore situationen å andra sidan kanske desto allvarligare. Watch your back!

OBSERVERA!
Ingen skugga må falla över Aseem Svedberg och hans Alvgrim. Aseem har agerat ärligt och rakryggat gentemot mig under samtliga dessa år vi känt varandra samt arbetat tillsammans. Och mitt stöd och min uppskattning för hans fina barnanpassade rollspelskoncept är till hundra intakt.

Den ansvarige för tilltaget är en tredjepart som agerat på eget bevåg.

/Leo

Kommentera

