Gårdagslöftet som håller än

Nere i en underjordisk driftcentral i Grand Rapids, Michigan står en 30 år gammal Commodore Amiga 2000. Det rör sig ehuru inte om nån avskriven antikvitet (som av endera anledning råkat missa sopbilen sen Samantha Fox låg på listorna). Nej, detta gårdagsvärldens teknikunder betjänar distriktets samtliga 19 skolbyggnader. Dygnet om, året runt.

Med ynka 7,1 megahertz innanför västen (och ett närminne på nån knapp Meg) sköter den pannor, värmeväxlare, ventilationssystem och cirkulationsfläktar. Via radiosignaler läser den av utrustningen runtom i distriktet och justerar därefter utifrån behov. Utan dess hjälp hade underhållsarbetare fått driva hela rasket manuellt, med allt merjobb det nu torde innebära.

Du tror mig inte? Nja, se efter med egna glojärn då! Inslaget (med reportern Dani Karlson från WoodTV8) säger det mesta. Du finner det längst ner i inlägget.

Nåväl! Sånär som på ett fåtal avbrott, bland annat för byte av utsliten kringutrustning (samt möjligen för uppgradering av operativsystemet, tycker jag mig se), så har Amigan gått dygnet runt sen dagen då den införskaffades. Och tydligen skött sina uppgifter med bravur.
På frågan om varför den inte tidigare, trots anslag, bytts ut svarar driftschefen: ”Den funkar!” Och varför byta ut det som funkar när resurserna behövs till så mycket annat?

GRPS Amiga 2000 Bildkälla: WoodTV8

GRPS Amiga 2000
Bildkälla: WoodTV8

Som gammal Amigaanvändare ler jag med hela ansiktet. Det här är ju bara fantastiskt! Inte blott för att den robusta 80-talsingenjörskonsten tycks stå sig än idag. Det är också beviset för bärigheten i de enkla och förhållandevis direkta lösningarna.
Gårdagen håller tydligen sina löften. Gör vår tid detsamma? En uppgradering beräknas kosta motsvarande något tiotal miljoner kronor. Och frågan är om ens en nyinvestering torde kunna ge 30 framtida år av relativt underhållsfri service?

…vilket osökt för oss in på en annan aspekt – miljön. Dataskrot är ju inte peanuts när det kommer till att skita ner naturen. Vi vet det så väl, både du och jag. Din nya, trendiga teknikpryl lär – kanske redan inom blott ett par-tre år – hänvisas till lägre ort. Samt där komma att bedåra soptippen med sin glans; blödande kadmium, bly och kvicksilver till ingen ände.

Datorn i Michigan kostade förvisso även den naturresurser att tillverka. Därtill har den väl taxerat elnätet en aning glupskare än vad gemene nymodernighet antas våga. Men å andra sidan, tre hela decenniers tjänstgöring… Det talar för sig självt. Samt utgör ett läge vår natur säkert gillar. Förbehållslösare än många andra, åtminstone.

Amiga 2000 Grand Rapids2

Bildkälla: WoodTV8

Nu var det förvisso ett par år sedan ovan nämnda reportage presenterades. (Ja, jag vet! Jag är senfärdig.) Jag undrar därför… Hur har det gått? Står Amigan ännu pall, eller har den till slut pensionerats?

I ett infall av nyfikenhet mailförpestar jag väl valda befattningshavare i Grand Rapids. Den jag helst vill ha tag på tycks ha tagit tjänsteledigt. De jag trots allt får svar av kommer med motstridiga uppgifter. Amigan finns kvar, uppger man enhälligt. Men om huruvida den ännu står på sin post får jag ingen riktig klarhet i.
Jag tänker att det i och för sig kan kvitta. Mitt inre öga har redan fått sig en oförglömlig utsikt.

Jag tänker tillbaka; minns hur man som ung scifi-fantast föreställde sig de där vidunderliga datorerna från framtiden. Hur stationära maskinintelligenser såsom HAL 9000, Star Treks allehanda skeppsdatorer, Asimovs mångsidige Multivac, Nostromos svekfulla Mother,  Miman i Aniara… alla läts tjäna som tankemässiga förlagor.
På, och tidvis bortom, gott och ont befann de sig. Självgående, till synes oförstörbara… Inte helt olikt den där Amigan.

Så väl hon kunde ha varit alla deras urmoder – denna ensamma, trägna lilla kämpe på 7,1 megahertz. Den sista av sin sort i värv. I en underjordisk driftcentral. I Grand Rapids, Michigan.

/Leo

PS: WoodTV8s inslag finner du HÄR!

Kommentera

