De stängande bibliotekens symptomani

Härdad eller ej, hur många sönderstökade bibliotek jag än läser om så slutar det aldrig att beröra mig illa. Sorgligare symbol för kunskapsföraktet, den vissnande samhällsgemenskapen samt fördumningskulturens motbjudande grepp om nuet är i sanning svårfunnen.

Jag skulle kunna skriva ännu ett inlägg om vad det i längden åsamkar samhället. Eller om vilka som främst drabbas när biblioteken tvingas skära ner sina öppettider, eller rentav stänga. Men det har jag, som sagt, gjort förr. Jag har slut på pedagogiska utläggningar. Jag har ledsnat på att långmodigt söka locka fram förnuftet hos folk som borde begripa bättre. Men tyst tänker jag då icke bli.

Biblioteken är ett nav där det mänskliga konvergerar. Information, kunskap, kommunikation, kultur, bildning… Allt under drift av kunnig personal med uppdraget att vara envar behjälplig i att förbättra sig själv och allmänheten runtom. Det är dessa platser jag personligen har att tacka för att jag ens begriper flaska av myckenskapen runtom mig. Ty allt som skolan lite för sällan förmådde lära ut fann jag istället en fristad att själv tillgodogöra mig där bland hyllorna.

”Det är det högljudda och destruktiva som flyttar fram sina positioner…”

Jag tänker stå upp för dem till sista bokryggen. För att fler ska få samma möjlighet som jag. För att vi alla fortsatt ska ha tillgång till det som gör vår tillvaro gott. Men det är ett skitgöra utan dess like. Döva öron råder det ju föga brist på i sammanhanget. Ej heller plattformsstarka relativisatörer, redo för utryckning till vansinnets försvar.

Jag begriper mig inte på dem. Känns rätten att få fördärva mer angelägen att försvara än nyttan den sedermera tvingar till reträtt?

Riv sönder en bok eller skrik så att ingen har ro att läsa den. Löna bibliotekariens kunskap, allmänbildning och inofficiella lärargärning med hot och spottloskor. Säg mig… När ni skrämt bort alla de som faktiskt har kunskap till övers, känns det då hyvens att stå där som en urban läppspelarfilharmoniker – med en halv bal sågspån mellan lurarna och ett ordförråd i nivå med 2011 års betaversion av Siri?

Det är det högljudda och destruktiva som flyttar fram sina positioner, obehindrat som det är av ett undanglidande, kissnödigt och konfliktskyggt samhälle – duckande sitt ansvar i hopp om en husfrid som på sikt river halva kåken. Det mänskliga navet sätts med passivitetens goda minne på undantag. Och sen undrar man hur det kommer sig att populister blir poppis, intoleransen tilltar eller varför hinnan mellan skröna och sanning gjort sig såpass gäckande och portabel att allt går att sälja, och det utan ens minsta ansats till mördande reklam.

Det hänger ihop, för den som till äventyrs skull ännu inte lyckats koppla samman prickarna. Fördumningskulturen naggar på samhället, som i sin tur reagerar med att likt ett vilselett men överaktivt immunförsvar ge sig på den egna kroppen. Och se, ett självspelande piano! För tro inte att de som nekats den där informationen, kunskapen, kulturen och bildningen automagiskt kommer att söka sig den. Eller ens vet hur?

Kunskapen om kunskapandet är skör till sin natur. Och andefattigdomen, ifall den väl finge slå rot, en svårbekämpad best. Där snackar vi ‘utanförskap’ i ordets sanna bemärkelse. Biblioteken följer sin gamla kamrat Förnuftet – den här gången för att stänga ner. Alla förlorar. Utom fördumningens eventuella mecenater.

Ska det behöva vara så svårt att enas om något så elementärt som att vi i biblioteken har flera viktiga funktioner att förvalta och försvara? Och att delarnas tillgång till allt det fantastiska som de erbjuder spelar en väsentlig roll i vår framtida helhet?

Avslutar med ett självcitat: ”Där man saboterar bibliotek saboterar man till slut även människor.” Ta mig på orden!

/Leo

Kommentera

