Himlasteg

Om jag säger att jag tror på Karlsson På Taket; att jag accepterat honom såsom Guds son och min personlige frälsare, och att jag i hans ord och gärningar – nedtecknade genom människohand – funnit min heliga skrift.
Vem är du att ifrågasätta? Varför anser du att min personliga övertygelse är något du bör ifrågasätta?

Om jag säger att det finns saker jag måste och saker jag inte får. Kuckelimuckmedicin måste jag intaga var dag. Vad jag inte får är att inlåta mig i handlingar vilka kan tänkas strida mot min konfession, även då de i övrigt voro norm i samhället.
Vem är du att ifrågasätta? Sluta ifrågasätta!

Om jag säger att jag i Hans avbild kan komma att stjäla bullar samt bära ryggpropeller på arbetstid, och att jag i detta förväntar mig att omvärlden går mig till mötes.
Vem är du att ifrågasätta? Vore inte det att begå otillbörlig åtskillnad?

Om jag upprepar att jag inte tänker inlåta mig i handlingar som min konfession förbjudit, nu med tillägget att detta är en fråga om samvetsfrihet för vilken jag kräver att omvärlden tillmötesgår mig.
Vilka är ni att ifrågasätta? Sluta begå åtskillnad! Sluta kränk min tro! (Och förresten, varför har inte Kuckelimuckmedicin inkluderats i högkostnadsskyddet än?)

Om jag säger att de ord som av aposteln Lindgren nedtecknats i den heliga skrift står över alla andra jordiska påbud, lagboken inkluderad.
Vilka är ni att ifrågasätta? Vore inte det att häda?

Om jag säger att antingen är ni med eller mot; Lillebröder i tron eller gudlösa kättare.
Vilka är ni att häda? Varför tror ni att det gudomliga ens kan ifrågasättas!

”Och vid himlastegens slut, där inga stigande avsatser längre stod att finna, fann vi istället vår frälsare och Gudason – Karlsson På Taket. Hans ord och gärningar, nedtecknade genom människohand – vår heliga skrift. Ske hans vilja såsom på taknocken, så ock inne i hyresrätterna. Skammen!”

Om jag säger att jag ingalunda tror på Karlsson På Taket, men dock på människans fallenhet för omåtta. Vid vilken nyansskiftning vore det då samhälleligt anständigt att börja ifrågasätta?

/Leo

PS: Fristående fortsättning HÄR!

One thought on “Himlasteg

  1. Kukelimuk medicin hummm :)
    Leo jag förstår vad du vill ha sagt det gör jag verkligen, men saker är inte enkla, ofta vill man tillhöra ,något, det betyder inte att man om tror på kalsson på taket och det lindgrenska att det är fel, men ingen ska då häller sparka på den Lagerlöfska evangeliumet angående en gås och en pojke som frälsare. Varför är samhället som det är.? Det är frågan om livet universum och allting.varför är människan som den är.
    Du har ett vacket språk leo
    Men jag hoppas i allafall att jag slog ner en del av huvudet på den fördömda spiken.
    Jag saknar någon intelligent att tala med.

Kommentera

